Avoimet työpaikat Kirjaudu

ATA Henkilöstöpalvelut Oy

Esimies, huomioita rekrytointeihin!

Kahden koronavuoden jälkeen useiden yritysten rekrytoinnit alkavat elpyä ja henkilöstötarve kasvaa. Liikkeellä on alanvaihtajia, työpaikan vaihtajia ja koronan takia työttömäksi jääneitä. Työpaikkojen kysyntä on kova, mutta ei yhtä voimakas kuin hyvien työntekijöiden tarve ympäri Suomen.

Nyt on työnhakijoiden markkinat

Osaajia ei riitä kaikille. Työ- ja elinkeinoministeriön vuosittain julkaistavan ammattibarometrin mukaan työvoimapula-ammateiksi määriteltiin nyt 48 ammattia, kun kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 15. Enää ei riitä, että avataan perinteinen hakuilmoitus yrityksen sivuille ja MOL.fi. Tietynlainen laiskuus onkin yksi monen rekrytoijan pahe. Useat työpaikat kilpailevat hyvistä työnhakijoista ja työpaikan vaihtajien houkuttelussa onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.

Avain työntekijöiden houkuttelemiseen on avoimuus. Työpaikkailmoituksessa tulisi avata palkka ja muut ansioon vaikuttavat asiat. Jokaisen yrityksen tulisi tarkastella kriittisesti, miksi joku osaaja hakisi tätä työpaikkaa. Miksi teille vaihdettaisiin kilpailijalta töihin? “Kilpailukykyinen palkka, näköalapaikka ja mukavat työkaverit” eivät enää riitä, vaan ilmoituksessa tarvitaan konkretiaa. Kirjoita työn arjesta ja pyydä tiimin vetäjältä tai hakijan tulevalta kollegalta kommentteja, mitkä voi lisätä hakemustekstiin. Kerro tai listaa asioita, mitkä teidän yrityksessä on hyvin ja minkä vuoksi olette hyvä työpaikka. Hakemusteksti on mainos ja sen houkuttelevuus on ydinasemassa.

 

Esimies, huomioita rekrytointeihin!

Työpaikkailmoituksessa ei tule pelotella

Rekrytointiprosessi kannattaa suunnitella hyvin. Työnhakijoita kiinnostaa konkreettiset työtehtävät ja syy, miksi lisähenkilöstölle on nyt tarvetta. Yleensä työpaikkailmoituksissa on listamaisesti lueteltu erilaisia vaatimuksia ja odotuksia hakijoita kohtaan. On tärkeä tiedostaa, että valmista pakettia ei luultavasti löydy. Kriteereistä on voitava joustaa ja hyvällä perehdytyksellä sekä koulutuksella näitä paikata. Työpaikkailmoituksen ei ole tarkoitus pelottaa pois potentiaalisia hakijoita, jotka täyttävät “vain” 4/6 kpl listatuista edellytyksistä. Tekstiin voi siis jättää edellytykset väljemmäksi tai muuttaa termejä pehmeämmäksi (esim. vaadimme > toivomme, tai “eduksesi olisi”).  Odotukset voi myös erotella nk. pakottaviksi ja toivotuiksi.

Työpaikkailmoituksia on eri sivustoilla satoja. Tärkeää on saada oma ilmoitus erottumaan tästä joukosta. Selkeä otsikointi, avoin ja läpinäkyvä ilmoitusteksti, sekä ilmoitukseen lisättävät kuvat tuovat ilmoitukseen laatua. Palkka on monella hakijalla yksi tärkeimmistä hakukriteereistä, joten sen avaaminen ilmoituksessa on erityisen tärkeää. Palkka voi olla ilmoitettu esimerkiksi lähtöpalkkana tai palkkahaarukkana. Jos ilmoituksessa ei haluta tai voida kertoa palkasta, kannattaa se silti huomioida tekstissä, esimerkiksi “voit soittaa ja kysyä lisää esim. tehtävän palkasta”. Hakijoille ei kannata jättää kuvaa, että palkka on niin huono ettei yritys halua sitä edes kertoa.

Mikä auttaisi? Rekrytoinneissakin voi kääntyä osaavan yhteistyökumppanin puoleen.

Kun rekrytointiprosessi on käynnissä ja työpaikkailmoitus julkaistu, on mietittävä tarkoituksenmukaisia kanavia näkyvyyteen. Esimerkiksi sosiaalinen media ja erilaiset työnhakusivut toimivat eri tavalla kohderyhmästä riippuen. Mainontaan voi käyttää myös tv:tä, radiota tai tienvarsimainoksia. Lisäksi esim. Googlella ja LinkedIn:llä on työkaluja tekijöiden etsimiseen ja kontaktoimiseen. Työnantajan täytyy pyrkiä tunnistamaan, missä kanavassa potentiaalisia hakijoita voisi kohdata, jotta työpaikkailmoittelu ei olisi hakuammuntaa.

Rekrytoinnin voi myös ulkoistaa

Pelkästään työpaikkailmoituksen tekstissä ja ulosannissa on paljon huomioitavia seikkoja. Onnistunut markkinointi voi johtaa hyvien hakijoiden löytämiseen, mutta silti rekrytointiprosessi on vasta alussa. Työhaastattelut ja mahdolliset ennakkokysymykset, prosessista kommunikoiminen, referenssien tarkastaminen, soveltuvuustestit, karsinnat ja valinnat, sekä neuvottelut tulisi toteuttaa laadukkaasti ja hyvää työnantajakuvaa edustaen. Rekrytointeihin on saatavilla apua erilaisista rekry- ja vuokratyöfirmoista. Me ATA:lla teemme suorarekryjä ja työvoiman vuokrausta, eli hoidamme prosessin alusta loppuun ammattitaitoisesti ja kymmenien vuosien kokemuksella. Jos voisimme olla avuksi, katso yhteystiedot ja soita!

Teksti: Aretta Rundgren

Takaisin