Avoimet työpaikat Kirjaudu

ATA Henkilöstöpalvelut Oy

Näköalapaikka kilpailukykyisellä palkkauksella – laadukas työpaikkailmoitus 7 vinkin avulla

Rekrytointitarve yllättää. Työpaikkailmoitusta pitäisi lähteä laatimaan, jotta rekrytoinnin saa käynnistettyä. Mitä ihmettä siihen tekstiin pitäisi kirjoittaa?

Kaikki alkaa suunnittelusta

Ennen kuin mitään lähtee vielä kirjoittamaan, on tärkeää pysähtyä hetkeksi pohtimaan sitä, mitä ollaan lähdössä hakemaan. Yrityksessä todennäköisesti tiedetään jo jotain tarpeesta, koska ajatus rekrytoinnista on noussut esiin.

Suunnittele haettava profiili:

Liikkeelle kannattaa siis lähteä ihan perusasioista. Laadukkaasta työpaikkailmoituksesta näkee, että haettava rooli on etukäteen mietitty ja ilmaistu mahdollisimman selkeästi. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Älä mieti pelkkää tehtävänimikettä, vaan pohdi profiilia enemmän konkreettisten työtehtävien kautta. Saman nimikkeen alla voi työskennellä tekijä naapuriyrityksessä täysin eri tehtävissä. Pelkkä nimike ei siis kerro riittävästi, joten keskitytään konkretiaan. Harva sitä paitsi titteliä hakee. Jo suunnitteluvaiheessa on siis huomioitava, että lähdetään työstämään tekstiä. Työpaikkailmoitukseksi ei enää riitä ranskalaiset viivat ja yksi lause – tai varmasti jossain tapauksissa voi riittääkin, mutta me uskomme toisin.

Henna haastattelemassa työnhakijaa hymyillen.

Työpaikkailmoitustekstin luonnosteleminen ja suunnittelu helpottaa jatkovaiheita.

Työpaikkailmoitus täynnä kliseitä

Keskity ilmoituksissa konkretiaan ja unohda kauniilta kuulostavat kliseiset lausahdukset. Näköalapaikka, dynaaminen tekijä, timanttinen tiimi ja kilpailukykyinen palkkaus, mitä vielä? Toki näitäkin voi käyttää, jos ne oikeasti voi perustella aidosti. Näköalapaikkana itseään voisivat mainostaa esimerkiksi merenrantatoimistot tai ravintola, jossa ikkunasta näkyy Lapin sykähdyttävät maisemat. Muutoin jättäisimme nämä kyllä käyttämättä, sillä kliseet alkavat olla jo kuluneita.

Rekrytoinneissa käytettävät kliseet ovat valitettavan yleisiä yhä tänäkin päivinä. Kun muuta ei keksitä tai osata, eikä paremmasta tiedetä. Tässä kohtaa painotammekin, että työpaikkailmoitus on myös mainos. Tekstin on suotavaa olla houkuttelevaa, mutta ei valheellista tai huttua. Työnhakijoiden kanssa keskusteltaessa on usein tullut ilmi, että nämä kliseet lähinnä karkottavat kiinnostuksen. Vai miltä kuulostaisi:

”Etsimme työntekijää timanttiseen tiimiimme. Tarjolla on näköalapaikka osana dynaamista työyhteisöä. Tarjoamme kilpailukykyisen palkkauksen ja olemme vastuullinen työnantaja. Huikeat työsuhde-etumme ovat myös käytössäsi. Hae meille!” Niinpä.

Palkkaus

Kilpailuetua ja erottautumismahdollisuutta saa myös kertomalla avoimesti, mitä työstä maksetaan. Tämä on yksi kiinnostavimmista asioista työnhakijalle. Mikäli palkan suuruus riippuu henkilön työkokemuksesta tai muista tekijöistä, suosittelemme käyttämään palkkahaitaria. Tarkka summa on hyvä mainita silloin, kun tehtävän palkanmaksu perustuu täysin työehtosopimuksen palkka- ja vaativuusluokkiin.

Valitettavasti lausahdus ”tehtävän palkkaus tes:n mukaan” ei kerro hakijalle vielä mitään, ellei käytettävä työehtosopimus ole jo entuudestaan tuttu. Ja mihin sitä itsensä palkkataulukoissa sijoittaa, mihin vaativuusluokkaan tehtävänkuva sijoittuu? Hakija joutuu etsimään työehtosopimuksen palkkataulukoita ja arvuuttelemaan vaativuusluokkia, jolloin kiinnostus hakea työtä voi lopahtaa. Rekrytoinnin yhteyshenkilö myös saa oletettavasti jatkuvasti yhteydenottoja, sillä hakijat usein kyselevät palkkatasosta ennen hakemuksen jättämistä. Tehtävissä, joissa on käytössä provisio- tai bonusmalli, on näiden muodostuminen syytä avata tai vähintäänkin kertoa, millaisiin ansioihin on mahdollista realistisesti päästä. Yleensä tätä ei ilmoituksissa kerrota, mikä jättää taas hakijan arvailujen varaan.

Olemme havainneet palkan avaamisesta useita positiivisia vaikutuksia muun muassa hakijamäärissä, oikeanlaisten hakijoiden löytämisessä sekä rekrytoinnin työmäärän keventymisessä. Useat yritykset vierastavat vielä palkka-avoimuutta, mutta me suosittelemme uimaan vastavirtaan – saatte valtavan erottautumismahdollisuuden kertomalla palkkauksesta jotain konkreettista.

Arki työpaikalla

Yrityksestä on hyvä laatia tiivis esittelyteksti, jonka avulla saa kokonaiskuvan siitä, millä toimialalla toimitaan ja mitä tehdään. Tämän lisäksi voi linkittää esimerkiksi kotisivut tai sosiaalisen median kanavia ilmoituksen yhteyteen. Jos yritys on useammassa sijainnissa tai toimipisteitä löytyy eri puolilta Suomea, on erityisen tärkeää tuoda tässä kohtaa selkeästi ilmi, minne päin työntekijää etsitään. Mikäli työskentely onnistuu missä tahansa sijainnissanne tai etätöinä, tulee siitä luonnollisesti mainita.

Hakijaystävällisyyttä lisää myös arjesta kertominen. Suosittelemme lisäämään lyhyen kuvailun työyhteisöstä. Myös sitaatit työntekijöiltä tai tehtävän tulevalta esihenkilöltä voivat toimia mainiona lisämarkkinointina ilmoituksen yhteydessä. Arjesta voi kertoa myös esimerkiksi vastaamalla kysymyksiin:

Ihan joka ikistä yksityiskohtaa ei tietenkään ilmoituksessa tarvitse kertoa, mutta pienetkin arkiset asiat voivat olla olennaisia työpaikan vaihtamista tai työnhakua pohdittaessa.

Harri ja Janne-Pekka istuvat pöydän ääressä ja suunnitteilla on kirjoittaa työpaikkailmoitus.

Pyydä työyhteisöstä kommentteja esimerkiksi siitä, miksi työntekijät viihtyvät työssään. Työpaikkailmoitus on myös mainos, joten siinä kannattaa kertoa erottautumistekijöitä.

Erottautumistekijät ja työpaikkailmoitusteksti

Kertokaa ilmoituksessa rohkeasti teillä työskentelystä ja sen eduista! Miksi hakija hakisi teille eikä kilpailevaan yritykseen? Työpaikkailmoitusta kannattaa tosiaan ajatella mainoksena, ja muistaa se, että työpaikka tulee myydä työnhakijalle. Pelkkä palkka ei useinkaan ole työntekijälle enää valintakriteeri numero yksi, vaan muutkin asiat vaikuttavat työssä viihtymiseen.

Muun muassa näillä asioilla voi kertoa yrityskulttuurista:

Yllä olevat asiat kertomalla pystyy jo erottautumaan massasta sekä herättämään hakijoiden kiinnostusta. Konkretia kiinnostaa ja sitä hakijat toivovat. Työsuhde-etuja pohdittaessa, monelle esimerkiksi pieni vaihtuvuus henkilöstössä voi olla jopa parempi etu ja merkki viihtymisestä kuin lounassetelimahdollisuudet. Työsuhde-etuja ei kannata mainostaa huikeina, jos ne ovat lainmukainen työterveyshuolto ja asianmukaiset työvälineet. Nämä alkavat olla jo niitä minimeitä, jotta työskentely on turvallista ja sujuvaa. Etujen kanssa tulee olla rehellinen, sillä näissä sekä peittelyn että liioittelun hakijat kyllä huomaavat nopeasti.

Tekstin lopetus

Työpaikkailmoituksen loppupuolella suosittelemme kertomaan rekrytoinnin aikataulusta sekä yhteystiedoista. Yhteyshenkilön olisi suotavaa olla sellainen, joka kykenee kertomaan työstä lisää sekä ennättää aidosti ottaa kyselypyyntöjä vastaan. Mikäli yhteyshenkilöllä on tietyt toiveet yhteydenottojen aikataululle, avataan ne ilmoituksessa. Loppupuolella on hyvä tuoda ilmi milloin haku päättyy, missä vaiheessa haastatellaan sekä milloin yhteydenottoa voi odottaa. Usein hauissa edetään jo hakuaikana ja voi olla, että paikka täyttyy jo ennen kuin hakuaika päättyy. Tästä on hyvä mainita, jotta hakijat kiinnostuessaan tiedostavat tarpeen edetä ripeästi.

Itsestäänselvyyksiä ei ole syytä unohtaa, eli työsuhdetiedot, työaika, käytettävä työehtosopimus ja muut olennaiset asiat tuodaan esille viimeistään tekstin loppuosassa. Mikäli kandeille teetetään henkilöarviointeja, luottotietojen tarkastusta tai muita vastaavia testejä, tästä tulee mainita hakijoille jo tässä vaiheessa.

Ulkoasu

Onko värit, fontit ja kuvat ulkoasua varten pohdittuna? Pieniä asioita, jotka tekevät ilmoitukselle paljon. Tässä kohtaa on paikka tuoda yrityksen brändi-ilmettä esiin sopivissa määrin. Brändiä tukevia fontti- ja värivalintoja, jotka ovat selkeitä ja helppolukuisia. Haaleankeltaisella kaunokirjoituksella valkoiselle pohjalle kirjoitettu teksti on hankala luettava kenelle tahansa, jolloin on riskinä, ettei hakija jaksa nähdä vaivaa lukeakseen ilmoitusta.

Ilmoitukseen suosittelemme lisäämään kuvamateriaalin tuomaan eloa tekstiin. Kuvalla saa myös houkuttelevamman ulkoasun sekä tukea ilmoituksen markkinointiin. Jos suinkin vain mahdollista, omien kuvien käyttö kannattaa. Kuvat, joissa on ihmisiä tai työpaikan tiloja toimivat huomattavasti paremmin kuin selkeästi ilmaisista kuvapankeista otetut vaihtoehdot. Mikäli kuvaa käytetään, on syytä tarkistaa, että siinä näkyviltä ihmisiltä on pyydetty lupa kuvan käyttöön ja ettei kuva laadultaan mene rakeiseksi.

Kirjoitustyylit voivat olla täysin erilaisia asiantuntijarekrytoinneissa ja rakennustyöntekijöiden rekrytoinneissa. Yleistäen, rennompi ja vapaampi tyyli toimii usein nuoremman ikäryhmän kohdalla sekä sinikaulustöissä, kun taas asiallisempi pidempää työuraa tehneiden asiantuntijoiden ja toimihenkilöiden keskuudessa. Tekstin kiinnostavuuteen ja luettavuuteen vaikuttaa luonnollisesti myös oikeinkirjoitus. Kirjoitusvirheitä voi lipsahtaa ammatikseenkin kirjoittavalta, jonka vuoksi on suotavaa luetuttaa teksti useammalla silmäparilla, jolloin virheet tulee todennäköisemmin huomatuksi. Yhdyssanoja ja sanojen oikeinkirjoitusta voi tarkistaa esimerkiksi kotimaisten kielten keskuksesta. Kirjoitusvirheitä vilisevä, välimerkitön teksti ei ole houkutteleva ja voi jäädä mieleen myös negatiivisesti. Rekrytoinnin tai kirjoittamisen ammattilainen ei tarvitse olla, mutta perusteet tulisi olla kunnossa: asian tuntijaa vakituiseen työ suhteeseen haettaessa on yrityksen oma asiantuntijuus kyseenalaistettavissa.

Laadukas työpaikkailmoitus – yhteenveto

Me uskallamme väittää, että laadukas työpaikkailmoitus ei siis ole kaksi lausetta ja ranskalaiset viivat vaatimuksista. Laatua on oikeasti houkutteleva ja selkeä kokonaisuus, jota on miellyttävä lukea. Artikkelia ei tarvitse ryhtyä kirjoittamaan, mutta kuinka monessa työssä pari lausetta riittää kuvaamaan työtehtävät, työsuhdetiedot, haettavan profiilin sekä yrityksen tiedot? Tuskin kovin monessa.

Muistutettava on myös, ettei hyvän työpaikkailmoituksen laatiminen vielä takaa onnistunutta rekrytointia. Seuraavina askelina viedään ilmoitus sinne, missä kohderyhmä on eli valitaan ilmoitus- ja markkinointikanavat. Työnantajamielikuvan varmistamiseksi rekrytointiprosessi tulee saattaa loppuun saakka tyylikkäästi. Hakijaviestintää tehdään myös heille, jotka eivät etene jatkoon. Lisätietokyselyihin vastataan ja ollaan tavoitettavissa ilmoitettuina aikoina. Haastattelutilanteiden hoitaminen vaatii myös aikaa ja tutustumista hakijoihin. Valintojen koittaessa, myös ei-valituille tulee hoitaa homma laadukkaasti loppuun. Mikäli tähän kaikkeen ei löydy aikaa, kannattaa pohtia rekrytointikumppanin käyttämistä.

Henkilöstöpalvelualan kumppania käyttäessä suosittelemme myös harkitsemaan yhtäaikaisten kumppanien määrää. Jos useampi yritys etsii yhtä aikaa tekijää samankaltaisilla, hieman vajavaisilla tiedoilla varustetuilla ilmoituksilla, voi tämä aiheuttaa hakijoissa hämmennystä. Kun kolme eri toimijaa etsii samaa tehtävää, voi hakija valitettavasti ajatella, että yrityksessä on työvoimapula, iso vaihtuvuus tai muita haasteita. Oman kokemuksemme myötä voimme sanoa tämän vaikuttavan myös esimerkiksi palkkatoiveisiin. Harvoin useamman rekrykumppanin käyttäminen on signaali halutusta työnantajasta.

Kättely

ATA auttaa mielellään rekrytointitarpeissanne, laadukkaasti. Aloitetaanko yhteistyö?

Haluatteko löytää henkilöstöalan toimijan, jonka kanssa homma toimii ja joka tuottaa muutakin kuin ranskalaisia viivoja tai kliseitä? ATA on mielellään kumppaninne. Tuotamme ammattimaisia henkilöstöpalveluita, kuten rekrytointipalvelua ja meille laadukkaat rekrytointiprosessit ovat sydämen asia. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Takaisin